Bliv bevidst om dine digitale fodspor

19. oktober 2020 - De fleste færdes på de sociale medier, og selvom vi godt er klar over, at de indsamler data om os, er det de færreste, der tænker over, hvad der bliver indsamlet, og hvad det bruges til. Dubex’ Steffen Munk holdt et oplæg om dette i Cybersikkerhedsrådets webinar.

Den 2. oktober skød Cybersikkerhedsrådet den nationale cybersikkerhedsmåned i gang med webinaret: Kort og konkret om cybersikkerhed. Webinaret foregik i to spor – Cybersikker hverdag, der henvendte sig til privatpersoner, og Cybersikkerhed i organisationer, der henvendte sig til organisationer og virksomheder – og bød på information omkring alt lige fra de sikreste passwords og adfærd på sociale medier til effektiv awareness-træning i organisationer og gode råd til en sikker hjemmearbejdsplads.

Fokus for webinaret var ”hands on”-viden og konkrete værktøjer til at styrke cyber- og informationssikkerheden fortalt af en række eksperter inden for forskellige områder.    

Det er ikke gratis at være med

På spor 1: Cybersikker hverdag, kunne man blive klogere på sociale medier og ens digitale fodspor med et oplæg kaldet: Er sociale medier gratis? Bliv bevidst om dine digitale fodspor af Dubex’ Security Consultant, Steffen Munk, som i mange år har holdt foredrag for både børn og voksne om lige netop dette.

Sociale medier er populære blandt størstedelen af befolkningen – store som små – og man kan hurtigt føle sig udenfor, hvis man ikke befinder sig derinde. Derfor er det også heldigt, at det er helt gratis at være med. Eller er det?

Det er rigtig nok, at vi ikke skal svinge kortet, når vi tilmelder os diverse sociale medier, men vi skal acceptere en End User License Agreement (EULA), som giver leverandøren af det digitale medie lov til at indsamle og bruge data om os. ”Sociale medier er ikke bare lavet af flinke mennesker, der stiller dem til rådighed for os alle – det er stenhård, kold forretning,” fortæller Steffen i webinaret.

Man betaler altså dyrt for at være i klubben – ikke i form af penge, men data.

De ved alt om os

De fleste er godt klar over, at diverse tjenester og medier indsamler data om os, men hvordan og hvad de indsamler, tænker de fleste ikke over.

Og hvad er det for nogle data, de indsamler om os? I første omgang indsamler de alle de oplysninger, vi selv taster ind såsom navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse og familieforhold. Dernæst indsamles der information om vores forbrug og adfærd på de sociale medier i form a likes, kommentarer og anden adfærd.

Ikke nok med det indsamles der også data om den enhed, du tilgår det sociale medie på f.eks. din telefonliste eller oplysninger om, hvilke apps du normalt bruger. Og tænker man, at det var meget information, de kan få adgang til, så stopper det ikke der. De indsamler nemlig også data omkring lokalitet, Wi-Fi, mobilnetværk, og de mennesker eller enheder, du er i nærheden af.

Al denne information bruger de til at påvirke vores adfærd på. ”Deres datasæt er gigantiske, og de kan bruges til mange forskellige ting, lige fra nudging af helt almindelige borgere og deres købsvaner til påvirkning af hele nationer i forbindelse med valgkampe,” siger Steffen.

Det er nemmere bare at acceptere betingelserne

Alt dette gøres lovligt, fordi vi som forbrugere accepterer de betingelser, der stilles op for at bruge de sociale medier. ”Vi kender alle sammen den irriterende besked der kommer frem, når man har downloadet en ny app, hvor man skal tilkendegive, at man har læst og accepteret vilkårene,” siger Steffen og fortsætter: ”Men min erfaring er, at under 5 % faktisk læser, hvad der står, før de accepterer.”

Og det er der ikke noget at sige til, når man kigger på mængden af indhold, man skal igennem. ”For fire år siden, da jeg startede med at holde de her foredrag, var den fulde EULA for et populært socialt medie 800 sider lang. Det svarer til at en 3. års jurastuderende skal studere i 88 dage for at komme igennem det materiale,” fortæller Steffen i webinaret.

Efter tiltag i EU er den EULA, vi ser i dag dog væsentlig kortere og mere letlæselig. Men det ændrer ikke ved, at de færreste gider at læse den igennem, og derfor ukritisk giver deres accept.

Tænk før du bruger

Vil man bruge de sociale medier, skal man også acceptere disse forudsætninger – ellers bliver man ikke lukket ind. ”Jeg forsøger ikke, at tale de sociale medier ned – jeg bruger dem selv, men jeg forsøger bare at informere om, hvad de er, hvad de kan, og især hvad de gør,” siger Steffen og uddyber: ”Jeg prøver at åbne folks øjne for, hvad der foregår i maskinrummet på de her sociale medier.”

Og det er vigtigt at tænke over, hvad alle de her data kan bruges til. Data er til salg, og det kan have store konsekvenser for os og for fremtiden. ”Tænk hvis din rente, dine forsikringer eller din mulighed for at få et job bliver påvirket eller begrænset på grund af det, du har gjort i dine unge dage,” understreger Steffen.

Hvis du vil være med, skal du acceptere vilkårene

Det er som sagt ikke muligt at benytte de sociale medier uden at acceptere, at de indsamler data, men det er muligt at minimere de data, du deler med dem. Man kan have en dedikeret enhed til sociale medier, som ikke indeholder andre oplysning såsom telefonliste og e-mail, og hvis man kun bruger den i hjemmet, mindsker det også mængden af data.

Desuden er det altid en god idé at tænker over, hvilke data man giver adgang til, og hvilke konsekvenser det potentielt kan have i fremtiden.

Steffen afslutter: ”Det er umuligt at komme udenom, de ved hvor du er, og hvad du laver, og det må man acceptere, hvis man vil være en del af det.”

 

Se eller gense webinaret og de forskellige ekspertoplæg her

Steffens indlæg kommer efter 96 minutter under Cybersikker Hverdag.