Steffen Munk: Trend Micro-Jedi med mange års erfaring i branchen

28. juni 2021 - I denne måned skal du møde Steffen Munk, der er Cyber Security Consultant i Dubex. Steffen har 27 års erfaring inden for it og har en unik evne til at se det store billede og forudse potentielle udfordringer. Og så har han kontorets bedste playliste, der kan sætte gang i ethvert dansegulv.

Steffen Munk har siddet som Cyber Security Consultant i Dubex siden 2016. Når han ikke fører spasmagerkrig mod kollegaer, spiller harmonika eller er DJ til diverse fester, hjælper han og rådgiver kunder omkring content-sikkerhed, Trend Micros store portefølje af produkter og Microsofts sikkerhedsløsninger. Og så rykker han ud, når Dubex Incident Response Team (DIRT) bliver aktiveret.

”Da jeg så startede i Dubex lærte jeg hurtigt, at sikkerhed er et gigantisk område. Jeg havde kun kradset i overfladen, inden jeg kom hertil”

Hvem er Steffen?

Steffen startede i it-branchen i 1995 som dispatcher: ”Dengang man kunne gå ind fra gaden og få et job i it-branchen,” som han selv siger. Men han rykkede hurtigt videre til konsulentafdelingen, fordi han simpelthen ikke kunne lade være med at afhjælpe kundernes problemer. Herefter gik det slag i slag, og særligt it-sikkerhed blev et interesseområde og dermed også en karrierevej.

”Da jeg så startede i Dubex lærte jeg hurtigt, at sikkerhed er et gigantisk område. Jeg havde kun kradset i overfladen, inden jeg kom hertil.”

Og den lange erfaring inden for it kommer Steffen til gode i hans daglige arbejde ude hos kunderne, hvor særligt content-sikkerhed er hans specialeområde. Her er hans primære opgave at sikre de data, som kunderne har liggende i deres systemer.

”Allerede i analysefasen kan jeg som regel pinpointe, hvor potentielle problemer vil opstå, eller se udfordringer som kunderne måske ikke engang selv er klar over. På denne måde kommer vi dem i forkøbet.”

Gennem årene har Steffen arbjedet meget med Microsofts løsninger, og han har ligeledes øget sit fokus på cloud-sikkerhed, som unægteligt bliver en større del af de danske og udenlandske virksomheder i fremtiden. Og så er Steffen selvudråbt Trend Micro-jedi.

”Jeg kender til mange af de forskellige udbydere, men mit hovedfokus er på Trend Micros produkter fordi de har en enorm produkportefølje.”

En rådgivende rolle

Steffen er en del af DIRT, som rykker ud, når en kunde bliver ramt af f.eks. ransomware eller andet alvorligt sikkerhedsbrud. I sådan en situation er der forskellige roller at påtage, og her agerer Steffen enten ”dirigent”, der koordinerer kundens egne folk eller som en medspiller, direkte på kundens systemer. ”Ingen sager er ens, og det kræver sit at sætte sig ind i kundens installation på kort tid, og få et samarbejde op at køre med kundens medarbejdere, og dét i en ekstremt presset situation.” Heldigvis har Steffen lang erfaring som konsulent, og kan samarbejde med alle mennesker.

”Samarbejdet er nøglen til at bevare kontrollen under et incident”.

Og netop samarbejde og rådgivning til kunderne er den del af jobbet, som Steffen synes er spændende.

”Jeg har løbende fået en mere rådgivende funktion i forhold til f.eks. salgsafdelingen, hvor jeg er med til at rådgive kunderne, for at sikre dem bedst muligt,” og her kommer de mange år i branchen Steffen til gode.

En ærlig samarbejdspartner

Og netop rådgivning passer godt til Steffen som med egne ord ikke kan lade være med at blande sig, når han synes, det er nødvendigt vel og mærke.

”Jeg snakker gerne med alle kundens folk, og jeg blander mig i det der falder ind under mit område eller opgaven, jeg er på.”

Og det er ikke kun på kontoret i Søborg, at det kommer til udtryk.

”Jeg lægger ikke skjul på de udfordringer en kunde måtte have eller potentielt vil få med en ny sikkerhedsløsning. Jeg er rigtig god til at sætte mig ind i virksomheden og til at få fat i de folk, jeg skal bruge”.

Om det er et beskidt trick kan diskuteres men Steffen fik i Dubex indført en konsulentkagekonto.

”Så kan vi som konsulenter tage brød eller kage med til de folk, vi samarbejder med hos kunden. Det gør unægteligt tingene noget nemmere, når folk husker en. Så bliver man mere som en del af deres afdeling. Og det gør, at de stoler på mig, kommer til mig og føler sig trygge ved, at jeg går rundt i deres virksomhed. Det giver i sidste ende et bedre resultat for alle parter.”

Og hans smittende humør gør det svært ikke at invitere ham indenfor. Det skal dog ikke altid gå op i kage og spas.

”Når vi kommer op på ledelsesniveau, tager jeg de seriøst briller på.”

En brændende passion

Steffens passion for cybersikkerhed har med årene ført til en passion for at lære den danske befolkning, og særligt børn og unge om, hvordan man begår sig på nettet og de sociale medier.

”Det hele startede med, at jeg så det materiale, mine børn fik udleveret omkring sociale medier og opførsel på nettet, for år tilbage. I mine øjne var materialet ikke fyldestgørende, så jeg tilbød at komme og tale en times tid i klassen omkring det, og det udviklede sig til, at jeg holdt foredrag i 1,5 time for hele mellemtrinnet og senere også afgangsklasserne.”

Og da Steffen fandt ud af, at børnene ikke kunne videreformidle budskaberne til deres forældre, måtte han også til at holde foredrag for dem.

”Flere forældre stoppede mig i bl.a. supermarkedet for at høre, hvad jeg havde fortalt deres børn. Der lærte jeg hurtigt, at jeg skulle spørge dem, hvad deres børn havde fortalt dem, jeg havde sagt. Og som regel var det ikke korrekt. De havde forstået budskabet, men kunne ikke videreformidle det derhjemme.”

Steffen har derfor fire forskellige foredrag klar, som strækker sig fra alderen seks år og helt til pensionister, som han også har holdt foredrag for.

”Mange forældre er slet ikke klar over, hvad der foregår på internettet, og det kan jeg godt forstå. Det går rigtig stærkt og nogle gange kan fantasien ikke engang sætte grænsen.”

Og selvom det kan være noget af en mundfuld at holde børn beskæftiget og koncentreret i længere tid af gangen, hjælper det, når man har et spændende emne at snakke om.

”Jeg har engang holdt foredrag for 200 elever i 7. - 10. klasse, hvor kun jeg og pedellen skulle holde styr på dem. Og det lykkedes at holde deres koncentration i næsten tre timer.”

Men hvorfor overhovedet gøre det?

”Ja, hvorfor? Jeg har en viden, som er brugbar for alle i dagens digitale verden. Og hvis jeg kan forhindre bare ét barn eller ungt menneske i at blive udsat for de ting der sker på nettet, så er jeg glad. Og det tror jeg, at jeg gør, for de lytter og stiller mange spørgsmål.”

Et hjertebarn sat på pause

Corona-pandemien satte en stopper for mange aktiviteter og begivenheder, og en af dem var en messe for børn, som Steffen havde stablet på benene, der havde fokus på børns sikkerhed og velbefindnende.

”Jeg havde fået bevilling fra skolebestyrelsen i den by, hvor jeg bor til at bruge en hel skoledag for alle 900 elever, på at undervise børn og unge om sikkerhed på nettet, om big data, og hvad man skal være opmærksom på, når man begår sig på f.eks. sociale medier.”

Samtidig var en masse organisationer med fokus på børns bedste inviteret til at stå klar i en ”messehal”, så både børn og forældre kunne komme forbi og snakke med dem og stille spørgsmål. Senere ville der så være fyraftens-foredrag for forældre.

”Jeg tror ikke, en messe som denne er set før i samme grad. Og forhåbentlig bliver det en realitet til efteråret.”